Performance Evaluation According to the Strategic Plan Standard of the European Excellence Model EFQM / A Case Study in the North Oil Company

Authors

  • shaimaa A. Dizdar وزارة النفط/ شركة نفط الشمال

DOI:

https://doi.org/10.52716/jprs.v13i3.696

Keywords:

RADAR, Performance Evaluation, Strategic Plan, EFQM European Excellence

Abstract

The idea of the research was manifested into a document to present the status of a project (strategic plan) for the North Oil Company and to analyze the results reflected in the guiding evidence for the years (2020 and 2021) to see the extent to which the strategy standard is applied and documented in the company according to the European Excellence Model (EFQM 2013).

The researcher used a case study method through a check list to collect data in order to evaluate the performance of the company’s strategic plan standard، analyze it، extract the percentage and the arithmetic mean of the extent to which the standard matches the European Excellence Model، and (RADAR) logic was used to display the results of the strategic plan standard for the methodologies that represented Assessment of the weight (strengths) of the company.

The research reached a number of conclusions، the most important of which is that the company has reached the level of total and undocumented application of the paragraphs of the strategic plan standard with a percentage of (57%) of the total points of the strategic plan standard، which amounted to (100) points out of the total number of points of the European Excellence Model، which amounted to (500) points. For the five criteria of the model، and it was found that the sub-criterion (strategy development، review and update in accordance with the policies supporting it) is the highest percentage in application and documentation among the other sub-criteria of the main criterion the strategic plan by (66%)، and the researcher recommended the need to formulate an integrated strategic plan for the company that depends Based on real data، conducting an analysis of the internal and external environment، formulating a vision and mission، setting specific، measurable and applicable long-term goals، and defining continuous monitoring and evaluation indicators in order to achieve the outstanding performance of the company.

Keywords: performance appraisal, strategic plan, European Excellence EFQM.

References

الخطيب، سمير كامل، "إدارة الجودة الشاملة والايزو مدخل معاصر"، الطبعة الأولى، دار المرتضى، العراق، 2008.

العنزي، د. سعد علي حمود، "نظرية المنظمة، "مفاهيم – مداخل – عمليات"، مكتبة السيسبان، الوزيرية، بغداد، 2015.

نجم، عبود، "ادارة الجودة الشاملة في عصر الانترنيت"، الطبعة الاولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان ـــ الاردن، 2010.

Z. A. Haidar, and A. M. Alsodani, “Evaluating the performance of Inspector General office of the Ministry of health in accordance with normative people and people results for the European excellence model EFQM 2013”, JEAS, vol. 23, no. 98, p. 175, Aug. 2017.

https://doi.org/10.33095/jeas.v23i98.278

التميمي، نجلاء يعكوب يوسف، "تقييم أداء الجهاز المركزي للتقييس و السيطرة النوعية على وفق أنموذج التميز الاوربي EFQM 2015 – دراسة تحليلية"، بحث الدبلوم العالي في التخطيط الاستراتيجي، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد، 2020.

العبيدي، عائشة عبد الكريم عبد الستار، "تقييم الأداء باستخدام بطاقة الأداء المتوازن: بالتطبيق على فندق بغداد الدولي"، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية و الإدارية، مج. 10، ع. 23، ص. 455-482، 2018.

https://search.emarefa.net/detail/BIM-915341

عبد الرحمن وفارس، يوسف، طلوش، "تقييم أداء الموارد البشرية في المؤسسة الخدماتية/ دراسة حالة في الوكالة التجارية لاتصالات الجزائر/ أم البواقي"، رسالة ماجستير اكاديمي في علوم التسيير تخصص مالية تأمينات وتسيير المخاطر، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم العلوم الاقتصادية، جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي، 2014.

فياض، سارة موسى، "تطبيق نموذج تقييم الاداء المؤسسي (EFQM) لتحسين جودة الاداء دراسة حالة في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي"، رسالة الماجستير التقني في تقنيات ادارة الجودة الشاملة، الكلية التقنية الإدارية، جامعة بغداد، 2018.

قاسم، عدي لطيف، "التقنيات الحديثة في دراسة العمل في المشاريع الإنشائية"، رسالة الماجستير في علم الهندسة المدنية، كلية الهندسة، قسم الهندسة المدنية، جامعة بغداد، 2008.

مرقطن، شروق، "منهجــيات التقييم المتبعة في الجوائز العالمية للجودة والتميز"، المنظمـــة العربيـــة للتنمية الصناعية والتعدين، مركز المواصفات والمقاييس، بيروت.

L. Fonseca, "(Relationship Between ISO 9001 Certification Maturity and EFQM Business Excellence Model Results)", Quality Innovation Prosperity Journal, Vol. (11), No. (1), 2015, pp. 85– 102. http://hdl.handle.net/10400.22/6390

K. M. Immordino, "Organizational Assessment & Improvement in the Public Sector", 1th Edition, CRC Press is an imprint of Taylor & Francis Group، an Inform business, LLC, 2010.

R. B. Mitchell, "Evaluating the performance of environmental institutions: What to evaluate and how to evaluate it" Institutions and environmental change: Principal findings, applications, and research frontiers, vol. 79, pp. 79-114, 2008.

O. Anisimova, “Quality Management in Purchasing”, the degree of Master of Programmed in International Business،Saimaa University of Applied Sciences, 2014.

C. Bagnoli, & M. Vedovato, “The impact of knowledge management and strategy configuration coherence on SME performance”, Journal of Management and Governance, vol. 18, no. 2, pp. 615-647, 2014. https://doi.org/10.1007/s10997-012-9211-z

D. Abu Basheer, “Applying the Enablers Criteria of EFQM Excellence Model in the Palestinian Universities in Gaza Strip”, Master’s thesis, Al Azhar University Gaza, 2015. http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1762

D. Young Kim, V. Kumar, and S. A. Murphy, “European Foundation for Quality Management Business Excellence Model: An integrative review and research agenda”, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 27 No. 6, pp. 684-701, 2010. https://doi.org/10.1108/02656711011054551

M. Pinar, & T. Girard, “Investigating the impact of organizational excellence and leadership on business performance: An exploratory study of Turkish firms”, SAM Advanced Management Journal, vol. 73, no. 1, pp. 29-45، 2008.

S. P. Robbins, & M. Coulter, “Management”, 11th Edition, person Education Limited Press, USA, 2012.

الخطط والتقارير السنوية لشركة نفط الشمال للأعوام (2020 و 2021).

وثيقة حالة معيار الخطة الاستراتيجية لشركة نفط الشمال للأعوام (2020 و 2021).

العمري، عايض، "الجودة والتميز المؤسسي/ المفاهيم والتطبيقات،" دورة تدريبية، 2017، متوفرة على الرابط:

http://www.meshari-q-c.org/wp

www.efqm.org

Published

2023-09-10

How to Cite

(1)
دزدار ش. ع. ا. Performance Evaluation According to the Strategic Plan Standard of the European Excellence Model EFQM / A Case Study in the North Oil Company . Journal of Petroleum Research and Studies 2023, 13, 1-21.